onsdag 5. desember 2012

Hode/byste del 2


Etter at bysten var helt tørr, skulle den brennes i ovnen i to døgn. Det var ikke slik at bysten skulla brennes i to døgn før den var færdig. Om den tas ut når ovnen ligger på omlag 1000 grader, så vil den sprekke fordi temperatur forskjellen er for stor. Den kunne tas ut når ovnen lå mellom 100 og 50 grader.

Etter brenningen kunne vi dekorere hode/bystene våre. Jeg bestemte meg for å dekorere bysten min med kobber oksid. Oksid er metallforbindelser i pulverform, som man kan bruke som fargepigmenter i kermikk. Man kan blande det direkte i leira før man former gjenstanden, så den blir farget tvers igjennom.  Oksider kan også blandes ut i vann, slik at man får en tyntflytende farge som man også kan dekorere med. Det var det jeg valgte å gjøre.

Jeg ville fremheve øyne, hår, munn og nese litt bedre. Det første jeg gjorde var å blande ut kobber oksiden i vann, slik at vannet trenger seg inn i leira. Oksiden ligger da igjen i sprekkene der jeg ville detaljer skulle fremheves. Jeg brukte jeg en pensel for å male utåver oksidet på bysten. Jeg følte det ble litt mye oksid på, så derfor hentet jeg en våt svamp og gnidde litt utåver der det ble for mye. Jeg valgte ikke å ha noen farger på bysten,  fordi jeg bare villa fremheve detaljene med svart.

Etter å finpusset på bysten, skulle den settes til brenning igjen. Når den var ferdig brent, ble dette det endelige resultatet:

























Vi skulle også presentere vårt arbeid. Vi skulle svare godt på spørsmål vi fikk av læreren for å få en satt karakter. Det første jeg ble spurt om var hva mitt individuelle læringsmål var, og mitt var å jobbe konsentrert og målbevist i timene. Jeg ble også spurt om proposjoner og målestokk.  Jeg ramset opp det jeg visste og flettet inn noe om bysten med det samme, som telete positivt.

Jeg ble fornøyd med presentasjonen og hvordan bystens utseende ble.


I tilegg til Hode/byste oppgaven, fulgte det også med en ekstra oppgave for dem som ble fort ferdig. Ekstraoppgaven gikk ut på å lage en torso.

Til torson skulle vi bruke hvit leire, det er også litt sjamott i den. Vi skulle også følge målestokken 1:10, altså 10 cm i virkeligheten er 1 cm på torson. Så var det bare å begynne å forme den.




 
 
 
For å være nøyaktig og få flere detaljer, fikk jeg litt inspirasjon av å se i en bok som inneholdte kropper og lignende. Så var det bare å forme så godt jeg kunne, og dette ble resultatet:
 
 
 
 
 
 
For å få et endelig resultat brukte jeg transparang blank som en glasur, og transparang vil si at den er gjennomkinnelig. Jeg brukte en slags klipe og dyppet torson neddi bøtta med glasuren, den skulle jeg bare ha nede i noen sekunder. Den tørket på under ett minutt. Resultaet på torson ble slik:
 
 
 
 
 
 
 
For å få et endelig resultat på torson skulle vi tilsette kobber oksid, det samme som jeg brukte på bysten. Men torson min ble brent ved feil grad, så den har ennda ikke krakkelert seg, som vil si at den skal få sprekker slik at okside kan feste seg i leira. Det endelige resultatet på torsoen vil komme etter hvert, om den krakkelerer seg.
 
 Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med hvordan torsoen ble fordi den ble som jeg planla og jeg lærte mye om transparang blank og hvordan den kunne brukes. Alt i alt, ble jeg fornøyd med hele oppgaven. Det er ikke noe som jeg villa ha endret på.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar