mandag 3. desember 2012

Oppbevaringseske

 
Denne oppgaven gledet jeg meg til, her skulle vi lage en oppbevaringseske slik at vi kunne bruke den senere for å oppbevare noe av utstyret i. Temaet for denne oppgaven var streker/linjer. Esken skulle også ha en spesiell årstid, og fargene skulle ha kontraster.

Det var viktig å lese igjennom oppgaven nøye før vi begynte med esken. Det var ganske lurt å måle opp alle delene før vi begynte å skjære. Vi fikk utdelt en papplate som vi skulle tegne opp alle bitene på. Utstyret som vi trengte var en vinkellinjal, og en skarp papirkniv. Det var ikke det lett å få alle bitene like bene, så nøyaktighet var ganske viktig.





 
 
 
Som sagt var årstiden en del av prinsippet. Jeg bestemte meg for å ha kalde farger i utgangspunkte, fordi det fremhever vinteren godt. Etter jeg hadde valgt hvilken årstid som esken skulle ha, begynte jeg å skissere i skisseblokka.Jeg tegnet mange skisser med ulike forslag. Jeg var bestemt på å ha henna tattoo, fordi det synes jeg er inspirerende.  



 
 

Etter det å ha valgt hovedtemaet, bestemte jeg meg for å ha noen fargekontraster ogbevegelser på esken. Fargene jeg valgte var rosa og hvit, med svart henna tattoo. Teknikken for denne oppgaven var collage teknikk. Etter å ha skjært ut alle bitene fra bunnen, lokket og sidekanten var det bare å teipe sammen bitene med maskeringsteip. Det er en teip som kan brukes når man skal male over noe. For å få esken enda stødigere, teipet jeg noen ekstra runder.

Jeg begynte med å blande lim og vann som en melkatktig blanding. Bakgrunnen på esken ville jeg skulle være hvit. For at esken ikke skulle bli gjennomsynlig med collagen, rev jeg av små biter med vanlig papir. Papirbitene festet jeg med limet som jeg hadde blandet. Etter å ha limt på biter på hele esken, tegnet jeg henna tatton på et annet ark. Det er umulig å tegne rett på esken på grunn av limet. Jeg valgte å bruke tynne streker som motiv, de skulle gå på linje med hverandre for å få en helhet i esken. For å få bevegelser i tilegg, hentet jeg inn en sommerfugl og en blomst.








I denne oppgaven er det mye snakking om kontraster og tenkte jeg skulle skrive litt om det. En kontrast er altså noe som er forskjellig eller representeres en motsetning, slik som forskjellen mellom lys og mørk eller kald og varm. Det fins store kontraster, som mellom rød og grønn eller lys og mørk, eller små kontraster, som mellom oval og rund.

For å få frem kontrastene i bildet, brukte jeg rosa collage og limte på. Jeg brukte den rosa collagen inni esken også litt ovenfor slik at det skulle vises når esken var omtrent lukket. Jeg valgte å bruke en lys rosa farge for å få den vinteraktig og fordi jeg er veldig glad i rosa. Slik ble resultatet: 





 
 
Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med esken, den ble som jeg forventet og lokket passer perfekt i esken. Det var en viktig del av prinsippet, fordi den senere skal brukes for å oppbevare materialer i. Jeg kunne hvert enda mer kreativ, jeg synes den ble litt for kjedelig. Om jeg skulle gjort det annerledes, har jeg hvert mye mer kreativ med flere farger enn dem som er brukt her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar