tirsdag 20. november 2012

Stoloppgave

Dette var den aller første oppgaven vi fikk i produksjon som skulle representere oss selv. Enten det vi driver med på fritiden eller om hva som beskriver oss mest. Denne stolen skulle også innebære å tegne skisser som hjelp, før vi begynte med arbeidet.
Etter å valgt den skissen som ga mest interesse, fikk vi en papirmodell som stolen skulle klippes ut i. Formen på stolryggen kunne vi forme selv, i utgangspunktet til hva temaet skulle være. Vi kunne benytte en rekke ulike materialer.





 
 
 
 

Når jeg først fikk vite om denne oppgaven, visste jeg kjapt hvilket utseende jeg ville ha. Jeg valgte en hund som hovedpunkt, fordi jeg har en egen hund som jeg er veldig glad i. I ut gangspunktet har jeg en border collie(en svart og hvit hund), men det fant jeg ut ble litt for kjedelig, så derfor valgte jeg dalmatinere utseende(hvit med svarte prikker). For å ha noen dekorasjoner i tilegg, valgte jeg å fortsette dekorasjonene helt nederst på stolen.

Jeg startet først med å male hele stolen hvit. Begynte og male kun fremsiden, siden baksiden skulle festet til veggen. Etter hvert fikk jeg erfaring med at baksiden var også nødvendig å male, om man kun maler en side av et papir, vil den etter hvert brette seg en veg. Jeg malte så begge sidene av papiret.  Etter å ha malt stolen hvit, begynte jeg å planlegge hvordan ryggen min skulle se ut på stolen. Jeg ville at den skulle ha en blomsteraktig form med en hund som motiv. Dalmatinere hunden tegnet jeg selv, og med litt ekstra dekorasjoner tegnet jeg noen blader.




 
 
 


Jeg klipte deretter ut figuren slik at den tilpasset ryggformen. For å få stolen ennda litt mer knyttet til temaet, klipte jeg biter av hvit ullstoff for å få stolen litt "fluffy". slik kunne den etterligne pelsen til en hund. Så klipte jeg ut biter som tilpasset stolen ettepå.

Siden det ikke var mer ull igjen i svart farge, måtte jeg bruke den kreative evnen. Jeg klipte ut små rundinger i passe størrelse, deretter brukte jeg en svart sprittusj. Slik fikk jeg den hvite ulla til svart. Etter det gjensto det bare å lime på de svarte rundingene.

For å få et bedre resultat, tilpasset jeg noen farger for å få flerekontraster.Siden jeg er mest glad i svart, grå, hvit, malte jeg kun noen av bladene. Som du ser er strekene ganske så tynn, det var lurt å bruke en tynn blyant for å få et jevnere resultat.

Etter å ha finpusset og sett over stolen, ble bildet til høyre det endelige resultatet.
 























Jeg ble greit fornøyd med det ferdige produktet. Jeg lærte en god del om maling og malekontraster, men også det og tegne skisser. Det viktigste med denne oppgaven var ikke det ferdige produktet. Kunnskapen og erfaringene jeg har fått, vil jeg uansett ta med meg videre. Under prosessen kom jeg med mange kreative løsninger. Det å kunne prøve å finne ut mange nye måter å jobbe på, var veldig spennende. Arbeidsprossesen var en kreativ økt, og vi fikk også lang tid på å bli ferdig med stolen.

Om man ble tidlig ferdig med oppgaven, kunne man begynne med enda en stol om man ville. Jeg tok meg god tid og valgte å gjøre et bedre resultat på en av stolene. Det var selvfølgelig opp til hver enkelt. Noen jobber raskere enn andre, mens andre jobber saktere. Her er tilsammen alle de stolene som vi i klasse 1dhb gjennomførte:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar