torsdag 22. november 2012

"mitt merke"

Dette var vår første oppgave i kvalitet og dokumentasjon. I denne oppgaven skulle lage et eiermerke i leire. Stempelet skal brukes som kjennetegn/signatur på keramikkarbeidene mine. Vi kunne velge å lage enten et eiermerke, bumerke, logo,kjennetegn, monogram, signatur eller initialer.

Vi brukte hvitleire i oppgaven, fordi den får et "renere resultat". Med det menes at den er finknust i sjamott og gjør til at leira krymper mindre, og tåler mer. Den andre grunnen for at vi valgte hvitleira, var fordi vi skulle få prøve ut den type leire.

Jeg begynte med å lage skisser på et papir før jeg startet med selve prosessen. Deretter prøvde jeg å finne ut et uttrykket, utseende og størrelse stempelet skulle ha. Det jeg tenkte først på var å knytte stempelet opp mot yrkesvalget mitt, men bestemte meg heller for å velge hunden min som et merke. Grunnen til det valget er fordi jeg er glad i hunden min. 

Vi måtte lage flere skisser, ikke bare ett. Derfor valgte jeg å starte med utgangspunktet med hunden min, en hundlabb. Den andre formen ville jeg tilknytte firsøryrket mitt. Frisør er et av mine fremtidsplaner, så derfor ble utrykket som en styling kam. Men jeg gikk for det første stempelet.

Det jeg begynte med var å forme øverste del av skaftet som et hundehode. Det ble etterhvert litt for mye. Derfor formet jeg et hjerte med noen striper for å få litt kontraster. Jeg tok en liten klatt med leire og begynte bare å forme og glatte ut. For å få en fin form uten sprekker og linjer, brukte jeg en våt svamp.  Den ble tilslutt slik som vist nedenfor.




 
 
 
 
Under stempelet avgjorde det hvordan avtrykket skulle se ut. For å få til en hundelabb, startet jeg med å forme en liten bit av leire og forme det som et lite hjerte. Så rullet jeg noen ennda mindre kuler av leire, og klemte dem sammen slik at den lignet på en labb. For å få avtrykket lengre inn i leira, satte jeg på leire ,istede for å tegne i leira. Jeg følte så det ble mye finere, og mer ryddig med den måten.

Når man lager gjenstander av leire, må den tørke sakte. Det er for at leira ikke skal sprekke. Under tørkeprossesen var det lurt å pakke gjenstanden lett (ikke helt tett) inn i plast. Så satte jeg leira på et underlag og deretter satte den på en papplate slik at det kommer luft til nedenfra. Leira krymper ca 10 prosent under tørkeprosessen.










Mot slutten skulle stempelet brennes på ca. 1060 grader. Den er såppas liten og trenger ikke så lang tid på å brennes, det er kun i 30 minutter. Siden ovnen ikke har rokket å blitt kald innen 30 minutter kan man ikke ta ut stempelet, i en grad på 200 vil den kjapt sprekke. Derfor måtte jeg vente i to døgn før stempelet vart færdi og fikk kjølet seg ned. Det er sammensetningene i leira som gjør forskjellene mellom leirgods, steingods og porselen. Forskjellige leirtyper brennes ved ulik temperatur. Jo høyere temperatur som blir brukt ved brenningen, desto sterkere blir det ferdige materialet. Tegl og leirgods blir brent ved 700 til 1000 grader, steingods blir brent ved 1150 til 1350 grader og porselen blir brent ved 1250 til 1400.

Slik ble resultatet av stempelet:






  

 
















Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med gjennomføringa av stempelet fordi jeg lærte ganske så mye om hvit leira og alt om hvordan den skulle brennes og mye mer. Jeg fikk også mye kunnskap om de forskjellige moddeleringspinnene, altså mange forskjellige pinner med ulik form. Utseende ble som forventet. Er de noe jeg kunne gjort annerledes, så er det å lage et enda mer spennende uttrykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar