mandag 3. desember 2012

Metalltråddyr

I denne oppgaven skulle vi designe et dyr av ståltråd. Utseende av metalltråddyret skulle passe inn i et av yrkesvalgene som kan velges etter 1vg. For å skaffe oss inspirasjon, kunne vi bruke internett eller biblotek og lignende. Utstyret for denne oppgaven var metalltråd i ulike farger og tykkelser. En tang for å bøye metallet med, siden metalltråd er vanskelig å få bøyd i ulike retninger. Til slutt en avbitertang for å klippe av metalltråden. De ulike teknikkene som skulle brukes var å tegne og forme.

Det første jeg måtte gjøre var å tegne ulike skisser med form, volum og teknikker. Jeg tegnet ikke så alt for mange forskjellige dyr, men jeg lagde en skisse av en pappegøye og en somerfugl. Jeg tenkte at pappegøyen ble mest spennende å lage.




 
 
                                     
                                                           
Dette var den aller første gangen jeg skulle forme noe som hadde metalltråd å gjøre. så derfor begynte jeg bare med å ta en litn bit med tråd, og forme med både fingrene og en bøye tang. Etter at jeg hadde formet metalltråd med ulike størrelser, kunne jeg begynne med å finne frem de metalltrådene som jeg skulle bruke til metalltrådpappegøya.

Jeg begynte med å ta en litt tykk grå metalltråd som kropp til pappegøyen. For å få volum, surret jeg en tynnere trå rundt på kryss å tvers. Metalltråden valgte jeg å ha i rosa fordi det er en fin farge, og fordi jeg ville ha en fargerik pappegøye.

Deretter bøyde jeg en litt tykk metalltråd og formet den som en vinge. For å få vingen fyldigere, snurret jeg ståltråd rundt hele kroppen. Deretter et lag til med en annen farge, altså lilla. For at pappegøyen skulle få kontraster, valgte jeg å ordne snurrer i blå farge på kroppen. Slik blir det gjentagelse mellom håret og kroppen til stålfiguren.





 
 
 
 
Som sagt var et av prinsippene i oppgaven å få volum på metalltråddyrene. Volum er rominnholdet av en form. Ofte består gjenstander av flere former. En skulptur kan være en samling av former som buer innover eller utover, av hull og groper. En form kan være massiv eller fylt, eller den kan være hul og tom innvendig.

Deretter begynte jeg med hodet til pappegøyen. Jeg ville ha volum i det også. Først begynte jeg å snurre en tykk metalltråd rundt og irundt slik at den fikk en ganske stor form. Etter det så surret jeg en tynnere metalltråd med farge slik at den ikke skulle bli så alt for kjedelig. På hodet måtte jeg også lage et nebb og noen øyne. På nebbet gjorde jeg som tidligere. Jeg formet det slik jeg ville ha det, og tok deretter en ennda tynnere metalltråd for å få volum. Så var det øynene. De ville jeg skulle ha en rosa farge, for å få en kontrast mellom kroppen og vingene og noen rosa paljetter. Jeg brukte en ganske tynn metalltråd for å feste paljettene til hodet. Helt mot slutten festet jeg snurrer som jeg hadde tidligere gjort på kroppen og håret til pappegøyen.

 


 



Mot slutten måtte vi bestemme oss hvilket yrke etter vg1 vi ville knytte metalltråddyret mot. Jeg valgte da å knytte det mot frisøryrket, så resultatet ble å sette det inn som en hårpynt. For å få den til å se mere ut som en hårpynt, bøyde jeg vingene slik at den så ut som en klipe vendt inn mot håret. Slik ble resultatet :
 

 
 
 
Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med resultatet, men det kunne jo selvfølgelig vært bedre. Jeg trodde ikke det var så vanskelig å forme metall. Jeg fikk erfaring med at det tok lang tid. Det jeg kunne gjort bedre, er å utforsket enda mer. Men i helhet, synes jeg fargene fikk en fin overgang med hverandre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar