mandag 17. desember 2012

Strikkedesign del 1

I denne oppgaven dreide det seg om strikking. Vi skulle lære ulike metoder å strikke på, som rett, vrang, vrangbord og perlestrikk. Vi skulle også lære oss å legge opp masker, og felle av masker. Vi skulle legge opp fire prøvelapper der vi skulle utføre disse fire ulike metodene. Jeg valgte å strikke alle disse metodene på en prøvelapp, slik at jeg kunne se de ulike strikkemetodene bedre. Dette var ikke helt nytt for meg, siden jeg har strikket en del før. Alle strikkemetodene kunne jeg ikke, det var noe jeg måtte lære meg. 

Først å fremst skulle man kunne å legge opp masker. Jeg startet med å lage en løkke på garnet. Hvor lang løkka på tråden skulle være, avhenger av hvor mange masker man skal legge opp. Jeg la tråden mer som en trekant i hånden, og tvinnet den rundt tommelen og pekefingeren. Så tok jeg strikkepinnen gjennom løkka, på tommelen og hentet løkka på pekefingeren. Så dro jeg den av og strammet. Når man legger opp er det viktig at man ikke strammer for hardt, da vil det bli vanskelig å strikke etterpå.




 


Etter å ha lagt opp masker, begynte jeg å strikke rettstrikk. Når man strikker rettstrikk holder man strikkepinnen med maskene på i venstre hånd. Så legger man garnet fra nøstet over pekefingeren og tar den andre strikkepinnen gjennom løkka og henter tråden og drar den gjennom løkka igjen og strammer litt.

Deretter strikket jeg vrangstrikk. Det er på en måte det samme som rettstrikk bare at man stikker ikke pinnen opp i maska, men ned i maska. Man tar tråden som er over maska og drar den igjennom.

Helt til slutt strikket jeg noen rekker med perlestrikk og noen rekker med vrangbord. Når man strikker perlestrikk begynner man med å strikke en maske rett, deretter en maske vrang. Sånn fortsetter man til alle maskene er strikket. Neste runde strikker man rett over vrang og vrang over rett. Ved vrangbord strikker man også annehver gang rett og vrang på første omgang. Neste omgang strikker man vrang over vrang og rett over rett.




                                        rettstrikk, vrangstrikk, perlestrikk og vrangbord.


Strikkingen synes ikke var så veldig vanskelig, siden jeg kunne noe av dette fra før. Med litt hjelp, gikk oppgaveprosessen fint. Jeg lærte mye om hvordan man kunne strikke ulike mønstre, og det å felle av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar