mandag 3. desember 2012

En visuell fremstilling av et ordtak/ytring

I kvalitet og dokumentasjon fikk vi i oppgave å lage en visuell fremstilling av et ordtak eller en ytring. Dette var vår første oppgave der vi skulle bruke photoshop. Vi kunne bestemme helt selv hvordan vi ville formelere det.

Photoshop er et redigeringsprogram som vi var nødt til å bruke. Det er uendelige med metoder og muligheter. Før vi begynte på egen hånd, fikk vi en liten gjennomgang fra læreren først. Deretter kunne vi utforske selv. Først skulle vi bare velge et bilde som vi kunne forske ut. Det å legge lag på lag, gjøre gjenstander mer synlige, legge inn tekster og mye mer.

Jeg var ikke helt sikker først, hvordan min visuelle fremstilling skulle se ut. Så jeg kom frem til tre ulike ordtak/ytring. Jeg måtte selvfølgelig bestemme meg for en, så jeg tok den jeg følte jeg fikk gjort mest med og som så best ut.

Det jeg begynte med var å finne et ordtak, og det ordtaket som jeg kom frem til beskrev godt hvordan jeg har hatt det. " We may love the wrong person, cry for the wrong reason. But one thing is sure, mistakes help us to find the right person". Dette var et ordtak jeg likte veldig godt. Dette skulle jeg plassere etter at bakgrunnen var ferdig.


Etter å ha funnet ordtaket, var jeg kreativ å lagde en kul bakgrunn. Først kom jeg fram til en grålignende bakgrunn med to hjerter på den ene side. For at det ikke skulle bli en kjedelig gråfarge, valgte jeg å plassere inn en lang tekst i hvit. Denne skrifta ble ganske synlig og fikk for mye oppmerksomhet i bildet, så jeg gjorde teksten mer usynlig slik at den ikke ble mer gjennomskinnelig.


 

















Etter at jeg ble fornøyd hvordan bakgrunne ble, kunne jeg plassere inn ordtaket jeg fant. Først så plasserte jeg ordtaket helt øverst på bildet. Etter det spurte jeg om råd om forbedring. Det jeg fikk fortalt var balanse. Da så jeg at de hjertene i bakgrunnen var ganske runde og virket ganske tung. Det ble utroli mye større vekt på en side. Så for å få en balanse på bildet, plasserte jeg ordtaket på motsatt side av hjertene. Men fortsatt ble hjertene tyngre på den ene siden. Jeg valgte å gjøre skrifta tykkere og litt større, men ikke så stor at den kom i kontakt med kanten.


Mot slutten følte jeg at den visuelle fremstillinga ble litt kjedlig eller for vanlig. For å få en mer humoristisk fremstilling,  brukte jeg photoshop for å klippe ut noen figurer som inspirerte meg. I helhet så merket jeg at figurene passet godt med ordtaket, og her ble resultatet:  






Egenvurdering:
Jeg ble fornøyd med resultatet og jeg synes bildet fikk en helhet.I denne oppgaven lærte jeg kjempe masse om hva photoshop er og hva det brukes til. Dette kan være til god hjelp senere i andre oppgaver. Jeg synes selv jeg var ganske kreativ i denne oppgave, det er ikke noe jeg kunne tenkt å gjort annerledes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar