mandag 17. desember 2012

Strikkedesign del 2

Etter å ha strikket prøvelappen, skulle vi strikke et produkt. Ved hjelp av nettet, skulle vi finne en oppskrift å følge. Jeg var ganske sikker på hva jeg ville strikke, en lue som jeg selv kunne bruke.

Det første jeg gjorde, var å finne en oppskrift til en lue. I oppskriften jeg fant, fikk jeg bruk for Eskimo garn og strikkepinner i størrelse 8. Jeg skulle strikke rundt på settpinner, som er noen pinner som henger sammen i en gummytråd. Garnet som jeg brukte, Eskimo er et veldig fint garn. Garnfibrene er ubhendlet, som betyr at de kun er vasket og ikke utsatt for kjemisk behandling før farging. Dette fremhever best garnets naturlige egenskaper og gir garnet bedre form og tekstur. Det er også 100% ren ull som gir varme og komfortable plagg.  

Jeg startet med å legge opp 64 masker med Eskimo. Så skulle jeg strikke vrbord, som er  1 rett og 3 vrang.




 
 
 
 
Vrbord gjentok jeg helt til arbeidet målte 7 cm. Videre strikket jeg 1 rett og 1 rille. 1 rille er 2 omganger, der det er 1 omgang rett og 1 omgang vrang. Jeg gjentok dette helt til arbeidet målte 22 cm, også kanten på lua som jeg gjorde i første omgang teltes med.

Det hendte av og til underveis at jeg strikket noen feil, eller mistet noen av maskene. Da måtte jeg "hente" tilbake den gamle maska, som jeg nettopp hadde strikket. Da måtte jeg finne den masken som jeg gjorde en feil med, og dra garnet litt ned slik at jeg kunne se hvor den gamle maska lå. tilslutt var det bare å strikke tilbake den gamle maska.









Etter at jeg hadde strikket 22 cm, skulle jeg felle av noen masker for å få en ende på lua. Når man feller av,  strikker man to og to masker ilag slik at man får lua tettere. Etter å ha gjort dette i noen omganger til arbeidet målte ca 28 cm, trakk jeg tråden gjennom de maskene som var igjen og festet tråden godt.

Da jeg hadde strikket ferdig, brettet jeg lua utover og sydde fast de  trådene som hang der. Da var det bare en ting som gjenstod, en pongpong. Det en en slags "dusk" som skal være på enden av lua.

Jeg klipte ut to sirkler ut av papp, det er viktig og få de så nøye som mulig for å få pongpongen lik på alle sider. Så jeg brukte et glass og tegnet rundt og begynte å klippe. Etter at jeg hadde klipt ut to sirkler, skulle jeg ha et hull i begge av sirklene. Jeg brukte en limstift og tegnet rundt. Etter å ha gjort dette på begge sirklene, la jeg dem oppå hverandre og begynte å surre rundt Eskimo garn. For at det skulle gå litt kjappere tvinnet jeg fire tråder ilag. Etter å ha gjort dette helt til det ikke gikk å surre flere ganger, klipte jeg rundt hele sirkelen. Etter å ha klipt rundt, så rev jeg av pappen som var festet inni dusken. For å få Dusken fin og rund, formet jeg den ved å klippe.








På enden av lua var det et lite hull. Jeg klipte av alle trådene som hang under på pongpongen bortsett fra en, den festet gjennom det hullet som var i enden og sydde den fast på innsiden av lua. Det var viktig at jeg sydde noen ekstra ganger, slik at det satt ordentlig godt fast. 

Da jeg prøvde lua, merket jeg at den var litt for slakk. Jeg tredde et strikk gjennom maskene helt nederst på kanten av lua. Slik ble det endelige resultatet på lua: 









Jeg ble ganske fornøyd med lua, og den ble som jeg forventet. Under strikkeperioden lærte jeg mye om det å binde sammen flere metoder til en helhet. Jeg lærte også mye nytt om strikking. Det å felle av, legge opp masker og det å hente tilbake masker om jeg har gjort en feil eller mistet en maske. Å strikke en lue var ikke like vanskelig som jeg trodde det skulle være.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar