tirsdag 4. desember 2012

Hode/byste del 1

Dette var en veldig stor oppgave som vi fikk i keramikken. Derfor har jeg delt opp denne oppgaven i del 1 og del 2. del 1 inneholder prossesen fram til brenning, og del 2 inneholder det som kommer etter brenning av div. dekorering.

I oppgaven kunne vi velge om vi skulle lage et hode eller en byste. Forskjellen er at byste er en del av skulderpartiene. Det var bestemt at vi skulle velge målestokk 1:2 eller 1:3. Det vil si at størrelsen på hode/bysten er halvparten så stor som i virkeligheten. Altså målestokk er forholdet mellom størrelsen på en gjenstand og størrelsen på den samme gjenstanden på en tegning. Det behøver ikke å være på tegning, som bevist i denne oppgaven. Det skulle også legges vekt på menneskets proposjoner. Et eksempel på en proposjon er, vi regner med at høyden til en voksen person er 7,5 ganger høyden på hans eller hennes eget hode.

Materialet som vi brukte var Cranckleire(som er leira vi brukte. Den inneholder sjamott, som er brent, knust leire som gjør at leira holder seg mer stabil), Kavalett, modelleringspinner, en porøs plate med stang, avispapir og teip.

Jeg valgte å lage en byste med en målestokk på 1:3. Det første jeg gjorde var å finne frem et sponplateunderlag med en stang på. Det var viktig at vi hadde matpapir surret rundt stanga. Den kunne ikke bli for stram, slik at vi kunne få av hode/bysten etterpå. Det er slik at når leira er under tørking, krymper den ca10% og  da vil leira feste seg til trestanga. På toppen av stanga der hodet skulle ligge, skulle vi lage en litt større avisball slik at hodet fikk et lite hulrom.

Da var det bare å sette i gang. Jeg hentet crankleira og la lag på lag rundt nederste del der skulderpartiet skulle være. Deretter la jeg store klatter med leire helt til der hodet skulle være plassert. Jeg gjorde også det samme der hodet skulle ligge. Det kan ofte lønne seg å starte med hovedformene og plassere sentrale deler (slikt som nese, ører, øyne, m.m) Før vi startet med utforminga av detaljene(nesebor, øyenbryn, øreganger, osv.) Vi kunne gjerne moddelere et selvportrett eller bruke en av medelevene som modell, om ønskelig. Jeg valgte å bare se for meg en person som jeg kjenner. Leira som vi brukte er massiv, det vil si at det går ann å forme leira gang på gang. Da er det viktig at leira holdes fuktig, så jeg hadde et vått håndkle ved siden av meg.

Når jeg var fornøyd med formen på bysten begynte jeg å forme ansiktet. Etter det skulle jeg forme nesen. For å få til det tok jeg en liten klatt med leire å begynte å forme den. Det var ikke lett å få den som ønsket, men det er iallefalll viktig å være konsentrert. Etter det bestemte jeg meg for å plassere øynene, og øynene ligger midt på hodet. Geg målte bare ca. og klemte inn leira slik at det ble et lite hulrom der øynene skulle ligge. Bysten så langt:








Etter dette skulle jeg forme ørene. Jeg vet at ørene ligger på rett linje med øyenbrynene, så jeg bare la på en klatt og begynte å forme formen på et øre. Jeg prøvde å gjøre det likens på den andre siden også. Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle forme munnen, men jeg bare prøvde meg fram. Jeg bare rullet en liten klatt med leire som en liten pølse og formet den. Det samme gjorde jeg med øynene. Håret bare tegnet jeg med en modelleringspinne. Dette ble resultatet:







Jeg var ennda ikke fornøyd med hvordan bysten så ut, den hadde alt for flatt ansikt. Det jeg gjorde var å legge på en stor klatt med cranckleira midt i ansiktet, og formet alt på nytt med samme metode som tidligere. Dette ble resultatet:


















      






Det endelige resultatet kommer i del 2. Det fulgte også med en ekstraoppgave til denne oppgaven som blir med i del 2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar