Kirkearkitektur
Periodens
kirker var sparsom med dekoret, men det var en del skulpturer og særlig rikt
dekorert rundt partalene. De hadde massive murvegger med ganske få og små
åpninger, senere ble murflatene mere artikulert og fikk større åpninger. Det
ble ganske my mindre med detaljer.
Rundbuestil
Det
man gjenkjenner godt med denne perioden er rundbuer over bortaler og vinduer.
De brukte både runde buer, tønnehvelv og halvsirkelformede krysshvelv. Det er
gjenbruk av klassiske arkitekturdetaljer, særlig søyler.
Tykke
murvegger
Andre
trekk fra denne tiden er pilarene som støtter hverandre, og de tykke murveggene
med små vinduer. Man kunne godt se at murveggene var tykke, spesielt ved
vinduene.
Massive
søyler
Massive
pilarer (søyler) var særlig for tidlig arkitektur. Søylene fikk sammensatte
tverrsnitt og rikere profilering. Var det flere søyler sammen, kaltes det
knippesøyler.
små vinduer
Det
var slik at de hadde ganske så små vinduer. I vinduene hadde de flotte
glassmalerier og de var i forskjellige farger og figurer. Glassmaleriet besto
av små steiner satt sammen til ett bilde. Her er ett eksempel på en slik kirke
som ligger i Oslo, gamle aker kirke.
Lite
dekor
De
hadde et mindre syn på dekor. Den plassen der det kunne være litt dekor, var
ved inngangspartiet og noen plasser inne i kirka. De hadde et sterkere syn på
hvordan kirkene vart oppbygd.
Tympanonfelt
Tympanon
er et rundbuet felt med relieff over inngangspartiet. Der var det skulpturer
som viste Kristus de fire evangelistene som er Løven-Markus, Engelen-Matteus,
Oksen-Lukas og Ørene-Johannes. I tillegg 12 disiplinene og noen andre
skikkelser. Var det en relieff over inngangsdøren var det dommedag som
skildres. Figurene på tympanonfeltet var tynne og lange mennesker, og kroppen
var ganske så stiv. Foldene på klærne var parallelle .
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar