søndag 19. mai 2013

                                                            Foto overføring

I denne oppgaven i keramikk, skulle vi velge noen bilder vi ville overføre på fat som vi tidligere har lagd i keramikk. Bildene skulle vi redigere i photoshop. for å få tid til å redigere bildene, fikk vi bruke noen av kvalitet og dokumentasjons timene. Jeg lagde tilsammen fem plater, men brukte kun tre av dem til overføring. For å kunne bruke bildene i foto overføring, må bildene ikke ha noen gråtoner i seg. Først åpnet jeg bildene i photoshop, og trykte deretter Image>Adjustments>Black&white. Etter bildene er gjort om til svart, gjaldt det å få bort alle gråtoner ved å gå til Image>Adjustments>Levels. Etter å ha utført dette er bildet i svart/hvit negative. I fotooverføringen ville bildene bli omvendt negative. Grunnen til at alle gråtonene måtte redigeres bort, var fordi lyset ikke skulle slippes inn under overføinga og emunsjonen. Under ser du bildene etter redigering i photoshop:



 
 
 
 
 
 





Så gjenstod det bare prosessen i keramikk med overføringen. Det første steget var å male på emulsjonen, som er en svart rennende maling. Det var viktig å slå av lyset da jeg gjorde dette, viss ikke ville det bli helt svart og ikke noe motiv. Enda en viktig ting under dette var å bruke hansker og forkle, det er fordi emulsjonen er svært etsende og er skadelig å få på hendene. Etter det la jeg platene i en svart boks med lokk på, slik at det ikke slapp inn noe lys.

Etter at plata var tørr, hentet jeg den svarte boksen hvor de lå i og fraktet den til der fotooverføringa skulle skje. Før jeg begynte med overføringa klipte jeg rundt bildene bildene slik at de passet perfekt på plata, ikke alle mine fat hadde en rett overflate. Hadde jeg ikke klippet de slik at de passet nede i formen av plata, ville det slippet inn lys under bildene. Vi måtte skrive ut flere enn et bilde av hver, slik at transparangen ikke ble gjennomskinnelig. Deretter slo jeg av lyset så det ble mørkt i rommet, og skrudde på det spesielle lyset. Det var så sterk at vi måtte se vekk fra det, det var skadelig for øynene. Lyset skulle stå på i 90 sekunder. Under den lille prosessen slipper lyset gjennom plata, og setter fast emulsjonen slik at det ikke går bort igjen. Da det hadde gått 90 sekunder, holdte jeg plata mot meg slik at den ikke ble utsatt for lys og  skrudde på vasken. Det var viktig å ha vannet rennede hele tiden, slik at lyset ikke slapp inn. Sakte men sikkeret kunne man se bildene komme fram, som var veldig spennende. Så brukte jeg en svamp og skrubbet bort til bildet kom godt fram, men det var viktig å ikke skrubbe for mye slik at bildet ble uklart. Man kunne til slutt velge å brenne bildet, da ville fargene bli annerledes. Jeg brente ikke platene. Her er resultatene mine:



 











Dette var en gøy oppgave som jeg likte godt. Resultatene ble ganske spennende og interessante. Jeg ble fornøyd med hvordan bildene ble, men kunne valgt et annet bilde istede for nummer tre. Grunnen til det er fordi det var mye svart/hvit på bildet fra før av, noe som gjorde til at det ble et kjedlige uttrykk som ble ganske uklart. Ellers er jeg ganske fornøyd med oppgaven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar