mandag 6. mai 2013

                     Innpakningspapir
 
 
I denne oppgaven skulle vi lage tre ulike innpakningspapir med mønster i A3-format. Oppløsningen skulle være 300 dpi/ppi. Mønsterets rapport skulle være bygget opp ved hjelp av speiling og/eller ornament. Vi skulle bruke photoshop og/eller illustrator som redskap for å lage mønstrene. Mønstrene på innpakningspapiret skulle ha 3 ulike uttrykk. Det ene skulle være livlig, og det andre rolig. Det siste skulle være lekent, papiret skulle kunne passe til å brukes i en leketøysbutikk og burde derfor være kjønnsnøytralt.
 
For å gjennomføre innpakningspapiret, måtte vi først lage et mønsterelement. Det kan være et bilde av noe eller et ornament. Mønsterelementet kan man da gjenta, speiles, vendes ol for å bygge opp en mønsterraport. For å til slutt skape flatemønsteret, gjentas mønsterraporten flere ganger.
 
 
        
      Livlig
 
Det første papiret skulle ha et livlig uttrykk. Store kontraster og skarpe farger bidrar til å skape et livlig uttrykk. Tagette og skråstilte linjer.
 
Det første jeg gjorde var å lage et mønsterelement. Jeg valgte å bruke illustrator og photoshop. Illustrator er nesten likens som photoshop. For å lage et kult mønster, var det bare å lage en strek i illustrator. deretter Markerte jeg streken eller formen ved å dra en firkant over den. Det ble ganske mange utprøvinger med forskjellige streker. Etter det gikk jeg til apperance-paletten og valgte fx. Videre lagret jeg formene og åpnet de i photoshop. For å få et livlig mønster, plasserte jeg formene på forskjellige plasser i bildet. Under ser du mønsterraporten min:
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeg valgte å bruke svarte former, og en hvit bakgrunn slik at jeg fikk en stor fargekontrast. Jo større raporten er, jo mer spennende blir mønsteret. For å komme fram til flatemønsteret, gikk jeg til "edit", så til "define pattern" og da kunne jeg deretter velge A3-format  og trykke på "fx" og deretter velge "pattern overaly", Der hentet jeg mønsterraporten min. Jeg justerte deretter hvor mange ganger jeg valgte å gjenta mønsteret.
 
 
 
 
 
 
 
 
   Rolig
 
Det andre innpakningspapiret skulle være rolig. For å skape et rolig uttrykk, gjelder det å ha minst mulig kontrasert. Gjerne duse former og rette linjer, og ikke alt for sterke fargekontrasert.
 
Jeg startet med å tegne på photshop. En ørn var utgangspunktet mitt. Ørnen som jeg tegnet, fikk svake farger slik at mønsteret fikk et rolig uttrykk. For å skape et spennede uttrykk, brukte illustrator og photoshop til å få formen til å gå rundt som en runding. Det første jeg gjorde i illustrator var å velge "convert to smart object", og deretter "elipse tool" eller "rectangle tool". Størrelsen på sirkelen og hvor mange fugler jeg ville ha, kunne jeg selv bestemme. Slik ble raporten min:
 
 
 
 
 
 
Bakgrunnen valgte jeg å ha hvit, slik at den ble harmonisk med mønsteret. Mellom fuglene så ser man en rett linje mellom de forskjellige mønstrene, som skaper et rolig uttrykk. Til slutt gjorde jeg det samme som ovenfor i det livlige mønsteret. Så justerte jeg hvor mange ganger mønsteret skulle gjentas i flatemønsteret. Resultatet ble slik:
 
 
 
 
                                                               
 
Lekent
                                                                    
Det siste papiret skulle være lekent. Dette innpakningspapiret skulle brukes i en leketøysbutikk og burde derfor være kjønnsnøytral. En teddybjørn synes jeg er kjønnsnøytral, derfor valgte jeg det som motiv. biler, traktor, dokker osv kan vi si er lekent. Farger som kun gikk til et kjønn skulle ungåes. 
 
Jeg startet med å tegne en bamse. Fargene rød, gul og hvit er kjønnsnøytrale farger, derfor brukte jeg dem. Selve bamsen fikk en brun farge, og sløyfene fikk en hvit og en gul farge. Etter det valgte jeg å blande de ulike metodene i illustrator og i photoshop. Bamsene laget jeg i en stor runding, slik at det var plass til to bamser inni sirkelen. Så gjorde jeg som tidligere. slik ble den lekende raporten:
 
 
 
 


 

Bakgrunnen synes jeg passet godt inn, og kontrastene fikk en fin overgang. Gul er en kjønnsnøytral farge, som passer godt til begge kjønn. Det som også var en del av poenget, var å ungå slik at papiret kun passet til de små eller store barna. Til slutt gjorde jeg som sagt tidligere. Slik ble resultatet på det lekne Innpakningspapiret:
 
 
 
 

 
Hele perioden har vært utfordrende og lærerik. Jeg strevde litt med å få linjer mellom bildene, og en sammenheng mellom dem, men til slutt ordnet det seg. Jeg føler jeg har utnytte tiden godt, men kunne slevsagt utnyttet tiden enda bedre. Om det er noe jeg kunne gjort annerledes, er det å lekt meg enda mer med raportene og fargekontrastene.   



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar