onsdag 1. mai 2013

                                                       Redesign del 2


I faget produksjon fikk vi en oppgaven i redesign, denne oppgaven var inndelt i 3 deler. Den første delen var å lage en dekorativ vase, der skulle man designe en vase med fokus på form og mønster, og det trengte ikke å være funksjonelt som vil si at den skal kunne brukes.  Vasen skulle utformes i kartong. I del 2 av oppgaven skulle vi redesigne et klesplagg, accessories eller et par sko. i utgangspunktet skulle vi bruke et brukt materiale og omskape det til noe nytt.

 I den siste delen av oppgaven skulle vi ha en presentasjon av produktet som del av et helhetlig antrekk. Presentasjonen skulle være i A3 format, vi kunne velge selv hvilken teknikk vi ville bruke. Det kunne være en tegning, collage, et fotografi eller vi kunne velge å arbeide i phtotoshop, det var viktig at plagget var funksjonelt. Jeg var syk den første uka, slik at jeg ikke fikk utført del 1 av oppgaven.








Siden jeg gikk glipp av del 1, begynte jeg rett på del 2. Det første steget var å tegne ideskisser å planlegge hvilket antrekk som jeg ville redesigne. Jeg startet med å tegne to ideskisser, jeg fant ut allerede da hvilket antrekk jeg ville redesigne. Jeg bestemte meg for å bruke en gammel bukse som jeg lengre ikke brukte.

Buksa ville jeg redesigne til en shorts, Slik at jeg selv kunne bruke den til sommeren. Det første jeg startet med var å ha på meg buksa, og markere linjer med en blyant der jeg skulle klippe buksa. Det var ganske lurt å tegne linjer lengre ned enn planlagt, slik at jeg ikke ombestemmer meg for å ha den lengre.





   




Etter å ha klipt buksa i den lengden som ble best, brettet jeg opp den nederst kanten  på buksa. Etter den delen var ferdig og jeg ble fornøyd med fasongen på shortsen, var det på tide å begynne med utprøvingene. For å få et best mulig resultat, var det lurt med mange forskjellige utprøvinger for å se hva som ble best.

Hovedsaklig skulle shortsen ha et søtt uttrykk, men i tillegg en litt tøff stil. Jeg var bestemt på å bruke blonder, et fint stoff og muligens noen nagler om det ikke ble for mye. Jeg startet med forsiden av shortsen, fordi det er den som jeg vil skal framheves mest. Utprøvinger med blonder ble det første skrittet på forsiden av shortsen. 









Jeg var ikke sikker hvor jeg ville plassere blondene, så det ble mye utprøvinger med dem. Det som skulle framheves godt var dem, fordi jeg liker blonder ganske godt. Det neste skrittet var å utprøve stoffbiter i forskjellige farger. Jeg prøvde å kombinere blondene og stoffet, se hva som passet best sammen.

Stoffet som jeg syntes passet best var det lyse stoffet, fordi det fikk et søtere utrykk enn det mørke stoffet. Det lyse stoffet og blondene fikk en finere overgang, enn det mørke stoffet. Utprøvningene kommer under.  









   
 
 
 
 
 
    




Etter å ha funnet ut hvor jeg ville plassere stoffbitene, begynte jeg med sidene på shortsen. Siden shortsen var for trang over lårene, var det kreativt å finne på noe fint som utvidet shortsen noen cm.  

På sidene av shortsen, valgte jeg å plassere noen stoffbiter i samme farge som allerede valgt på forsiden. For å klare å gjennomføre det, raknet jeg først shortsen nedenfra og opp.

Stoffetbitene klipte jeg i trekanter, og deretter sydde jeg sikksakksting på kanten av stoffet. En såkalt søm, slik at stoffet ikke skulle revne opp igjen. For at stoffbitene skulle bli enklere å sy på shortsen, brukte jeg strykejernet.








Bildet over viser hvordan jeg festet stoffet. Aller først vrengte jeg shortsen, og deretter brukte jeg symaskina. Det var en utfordring for meg, siden jeg ikke hadde sydd me ei symaskin så ofte. Med litt veiledning, ble det vellykket.

Når begge sidene på shortsen var ferdig, gjenstod baksiden og en del av forsiden. Jeg bestmte meg å "røffe" til shortsen på forsiden. Før jeg begynte, prøvde jeg ut ulike metoder på en annen stoffbit. Både tapetkniv, sandpapir, og saks ble prøvd ut. Det beste resultatet ble med saksa.











For å feste stoffbiten bak røffet, snudde jeg shortsen og sydde med symaskina. Den ene stofflappen var litt for liten til å dekke røffet, det ble en liten utfordring. Ved hjelp av nåler, gikk det ganske greit. 

Nagler var en del av baktanken for å framheve den tøffe stilen. På baksiden av shortsen bestemte jeg meg for å plassere naglene. Nedenfor ser du noen av utprøvningene.











 
 
 
 
 


Jeg kom fram til å plassere naglene på den ene baklomma, slik at det ikke ble for mye. For at baksiden av shortsen ikke skulle bli kjedelig, "røffet" jeg begge lommene.

Resultatet på shortsen ble som ønsket. I del 3 av oppgaven får du se noen helhetlige bilder av hele shortsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar