søndag 19. mai 2013

                     Skrift - som tema del 2


I del 2 av oppgaven skulle vi designe et motiv til ei t-skjorte. Vi skulle også bruke erfaringer og kunnskap fra del 1 til å designe det ferdige bildet/motivet på skjorta. Jeg valgte å bruke noe som jeg ble fornøyd med i del 1. Jeg skrev ut mange bakgrunner og selve motivet i transparang slik at jeg kunne se hva som passet best ilag.

Bakgrunnen utførte jeg ved å bruke en mellomstor pensel med veldig lite blekk på. Så førte jeg kjapt penselen mot papiret og kjapt opp igjen, med litt krefter.





Etter mange utprøvninger med mange forskjellige bakgrunner, fant jeg ut at jeg ville ha den som ikke ble alt for urolig. Om en bakgrunn blir alt for urolig i forhold til selve motivet, vil det bli rotete.




 
 
Over ser du valget mitt av skrifta. Aller først tegnet jeg en blomst, og fylte den deretter med blekk. Så skreiv jeg rundt blomsteren, men ikke slik at det ble leselig. For å skape noen kontrasert og for at den ikke skulle bli alt for kjedelig, tegnet jeg noen streker med lilla blekk.

 

 
Etter jeg hadde printet ut skrifta, ble fargene svak og lilla fargen var så å si forsvunnet. For at Strekene skulle komme klart fram igjen, brukte jeg photoshop for å tegne over med "brush" verktøyet for å framheve en sterkere lillafarge. Over ser du også bakgrunnen plasert bak skrifta. Det gjorde jeg ved å skanne inn i photoshop.
Så gjenstod det bare å skrive ut motivet på t-skjortetrykkpapir. Jeg overførte først jpg.filen over til en minnebrikke og skrev den ut på lærerens datamaskin. Når motivet var skrevet ut, klipte jeg rundt kanten slik at den ikke skulle bli synlig på t-skjorta. Så plaserte jeg motivet der jeg syntes det passet best, og la matpapir over og begynte å stryke. Det var viktig at vi hadde en hard plate under for et bedre resultat. Jeg strøk over motivet i alle retninger i to minutter, før jeg lot t-skjorta kjøle seg ned. Til slutt tok jeg av papiret og slik ble resultatet av t-skjorta:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeg synes denne oppgaven var veldig interessant. Selv om del 1 ble litt langryg, ble det ferdige resultatet kjempe spennende. Jeg leverte innen tidsfristen og jobbet mot alle målene som var i oppgaven. Jeg ble fornøyd med t-skjorta og kunne brukt den selv.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar