søndag 19. mai 2013

                                                               Glass prosjekt

I keramikk var vi så heldig å få en lærling som vikar og få undervisning om glass. Denne glassperioden varte i 7 hele uker, og var en spennede prosess.

Gravering på glass var den aller første oppgaven vi fikk innefor glassperioden. Først skulle vi tegne en skisse på papir som vi deretter skulle overføre til glass ved å gravere. I hovedsak skulle vi jobbe med linjer, omriss og mønster i et arbeid som gikk rundt en tredimensjonal form. Graveringen skulle foregå på en tom glassbeholder f.eks. et Dolmioglass. Etter vi hadde tegnet skissen, skulle vi feste den på innsiden av glasset slik at vi kunne se hva som skulle graveres. Det var viktig å tenke på helhet, hvordan linjene møttes, mellomrom, positivt og negativt rom. En del av oppgaven var også å eksperimentere med ulike skraveringsmåter. Graveringsmaskinen fungerer på nesten samme måte som en blyant.

Aller først fikk vi utdelt to syltetøyglass. Det ene glasset var et prøveglass hvor vi kunne bli kjent med graveringsmaskina og de ulike graveringspenne. Glass nummer to skulle vi bruke til skissetegniga. 

Jeg valgte å tegne en firfirsle. Grunnen til det er fordi den er lang og spennede, og på den måten for jeg utnyttet en god del av glasset. For å gjøre firfirsla mer spennende brukte jeg skravering og skyggelegging.



                                                                           Skisse















Fusing var oppgave nummer to innenfor glass. Innenfor denne oppagaven var det viktigste å bli kjent med glass som material, og utvikle tekniske ferdigheter. Skjæring av glass, hvordan materialet forandrer seg i ovnen, og ulike teknikker man kunne benytte seg av i fusing. Fusing vil si at det er flere biter av glass som settes sammen til en helhet.

Vi kunne selv bestemme hva vi ville lage i denne oppgaven innenfor glass. Siden det var mange biter glass som skulle settes sammen, er det viktig å se for seg hvordan glasset kommer til å endre seg under brenning. Ulike farger innenfor glass kan også skifte farge under brenning, man vet aldri helt sagt hvordan dent endelige resultatet blir. BullsEye heter glasset som vi brukte mest. For å skjære ut glassbiter, brukte vi en skjærekniv med olje i.

Først tegnet jeg en del skisser, og målet mitt var å lage mange smykker. Siden det smykke jeg bestemte meg for å lage først tok såppas lang tid, rakk jeg ikke å lage flere enn ett smykke. Det jeg gjorde først var å skjære ut to like store glassbiter som rektangler. Helt nederst på det blanke hjertet bestmte jeg meg for å lage et mindre hjerte i rødt glass. I det mindre hjertet skjærte jeg ut to forskjellige størrelser, en som var litt mindre enn den andre slik at de kunne settes inn mot hverandre. Til slutt tegnet jeg på det blanke glasset med en bløt penn. Det er en slags penn som smeltes inn i glasset under brenning. Man kan kun smelte glass som er kompatibelt med hverandre. Det kan oppstå spenninger i glasset hvis man smelter ulike glasstyper sammen, og det vil da gjøre at glasset sprekker. 

  

                                                     Skisse



                                                     Skisse
 


                                                                         


Fusing oppgave nummer to. Aller først skulle vi lage skisser ved hjelp av collage med farget papir. Vi skulle lage minst 4 skisser på den måten før vi skulle bestemme oss for hvilken av disse vi skulle velge til sluttpunkte. Arbeidet i oppgaven skulle være et ansikt (menneske, dyr eller fantasi ansikt) Ansiktet skulle uttrykke en følelse. (Overrasket, sint, glad, trist) I tillegg til dette, skulle vi bruke minst 4 forskjellige farger. Jeg kom fram til å velge smileyen som var overrasket, siden den hadde et spennede uttrykk. Her er mine skisser:



                                                                          Lei seg




                                                                            Glad



                                                   Svimmel



                                                 Overrasket
 
 
 
 
Resultat 
 
 
                                                      
Trykk på glass var oppgave 3 i glassperioden. Her skulle vi jobbe med vårt eget uttrykk med to ulike elementer som skulle trykkes på glass. Det ene elementet skulle være organisk, det andre elementet skulle være geometrisk. Vi skulle utarbeide elementene ved hjelp av skisser. Det som var ganske viktig innenfor denne oppgaven var orginalitet, skape et arbeider med kontraster og samspill mellom de to elementene. Vi skulle også jobbe en del med svart/hvit kontraster, og tegningene skulle ikke være så avansert.

Jeg startet aller først med å tegne skisser. Det var ikke lett å kombinere geometriske og organsiske former til en helhet, men kom fram til en løsningn til slutt. Jeg begynte med å tegne en bamse som den organiske formen og en krystall som den geometriske formen. Ved å kombinere disse to, tegnet jeg krystallen slik at bamsen kunne sitte oppå krystallen.






For å få motivet over på glasset, måtte læreren gå å printe ut tegninga på et spesielt papir. Etter det var gjort, la jeg spesialpapiret ned i en bolle med lunket vann. Etter at papiret har lugget en stund i bollen og motivet av spesialpapiret begynte å løsne, tok jeg av motivet og klistret det på glassplata. Så gjensto det å tørke forsiktig av plata og fjerne vannet grundig, slik at det ikke oppsto luftbobler under motivet. Til slutt gjenstod det bare å brenne glassplata og når den var ferdig brent, skiftet fargen seg om til en rød/brun farge.







Det førte også med en ekstraoppgave under trykk på glass. Dette var ikke en offisiell oppgave, men får dem som kjapt ble ferdig med hovedoppgaven kunne dette være en artig oppgave. Siden jeg ble fort ferdig, hørtes denne oppgaven spennende ut. Vi kunne bruke en skål vi tidligere har lagd i keramikk, men siden jeg brukte alle skålene til fotooverføring tok jeg en skål som ingen brukte. Jeg la mange glassbiter i forskjellige farger, men om det ble alt for mange farger kunne det fort bli rotete. Det samme gjaldt om glass i denne oppgaven. Kun glass som er kompatibelt med hverandre kan brennes ilag. Bullseye glass må smeltes kun sammen med Bullseye. Det samme gjaldt vindusglass og andre typer glass.










Jeg synes glassperioden har vært ganske utfordrende og gøy. Selv om det var mange ulike oppgaver innenfor glass, ble jeg lei mot slutten. Glassbiter som stakk i huden, og mange skarpe kanter var ikke noe serlig over lengre tid. Jeg ble fornøyd med resultatene mine, og jeg har jobbet målbevisst. Jeg kunne jobbet enda kjappere for å få mange flere spennende glassgjenstander. Alt i alt er jeg ganske fornøyd med glassprosjektet, og for å fått en slik oppgave.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar