søndag 19. mai 2013

                                                          Ord som betyr noe


Den aller siste oppgaven som vi skulle blogge om, var ord som betyr noe. Først skulle vi finne 3 ord som betyr noe for oss. Ordene og tankene rundt dem skulle være idegrunnlaget for å skrive en tekst i faget norsk. Vi kunne selv velge tekstsjanger. De tre ordene mine var familie, musikk og ferie. I keramikk skulle vi gå videre med disse tre ordne, men vi kunne selv velge hvor mange av ordene vi ville lage noe av. Jeg bestemte meg for å gå for ordet familie, siden det er det ordet som betyr mest for meg av de tre ordene. Hvordan teknikk vi brukte, var valgfritt.

Jeg bestemte meg for å lage en skulptur og en flate hvor jeg uttrykte ordet familie. Fikk fikk inspirasjon fra en film hvordan skulpturen skulle se ut. Filmen heter "Løvenes konge", i utgangspunktet fikk jeg inspirasjon fra den mannelige løven og den damelige løven som ga hverandre en klem. Jeg valgte å lage en skulptur i leire fordi jeg liker å bruke den teknikken, og fordi jeg godt får vist fram hvilket ord som jeg hadde valgt.


Først og fremst lagde jeg noen skisser som jeg kunne ta utgangspunkt ifra når jeg skulle begynne med leira. Jeg valgte å bruke hvitleire for å få et finere resultat. Når skissen var ferdigtegnet, begynte jeg å forme først den store løva. Når den ble bra nok, begynte jeg å forme den mindre løva. Målet mitt var å få den til å ligge ved siden av den største løva på en stor stein. Deretter var det finjusteringen og detaljer som hår, lyner osv. Før jeg satte skulpturen til brenning, brukte jeg en "slynge" til å greve ut leire. Det er viktig å lage et hulrom slik at skulpturen ikke sprekker. Slik ble skulpturen etter brenning:










Etter at skulpturen var ferdig, begynte jeg med flata mi. Jeg brukte den samme leira som på skulpturen fordi jeg synes den gir et finere resultat enn Craft Crank leira. Jeg startet med å kjevle ut en klatt med leire til den fikk en fin tykkelse. Kanten av flata ville jeg skulle ha en spennende kant. Jeg brukte en kniv å la den på siden og dyttet ut leira mot kanten. Beskrivelsen for ordet jeg valgte var "love is all you need", som jeg syntes passet ganske bra inn. For å pynte flata, bruke jeg noen greiner og et hjerte helt nederst på flata. Slik ble den etter brenning:


 
 
 
Siden jeg ikke rakk å bli ferdig med pyntingen av produktene mine, kan jeg alikavell si hva som kommer til å bli det endelige resultatet. På skulpturen skal jeg ha på transparang blank og brenne den. Så venter jeg til den sprekker for og deretter ha på oksid som skal trekke seg inn i sprekkene.

Flata skal jeg male med fargene rød, grønn og svart. 

Denne oppgaven synes jeg var en grei oppgave, siden vi selv kunne velge hva vi ville lage og hvilken teknikk vi ville bruke. Jeg ble fornøyd med de ferdige resultatene, og utnyttet tida godt. Er det noe jeg kunne gjort annerledes med skulpturen, er det å ha jobbet enda mer med den minste løven. Jeg ble ferdig innen tidsfristen og jobbet målbevist. Alt i alt ble jeg fornøyd med resultatene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar